Rawfood och klorofyllmaten

0 Flares Filament.io 0 Flares ×

Många har fått lära sig om fördelarna med vitaminer och mineraler och fördelarna med antioxidanter, men för de flesta är fördelarna med klorofyll något helt okänt. Kosthållningen innebär att man äter rå och obehandlad, ofta ekologisk mat. En grundtes är att man förstör näringsvärden när man tillagar maten över 42 grader Celsius.

Klorofyll och rawfood
Rawfood dvs råkost bygger på fotosyntesen som är den process som gör att växter omvandlar solens strålar till energi klorofyll. Klorofyll är det gröna pigment som finns i växter, som gör det möjligt för dem att ta näring från luften, solen och vatten, och göra dem ”levande” livsmedel dvs rawfood.

Hälsoproblem med processad mat
Rawfood rörelsen är kritisk till processad och bearbetad mat. Bearbetade livsmedel innehåller dåligt med antioxidanter, näringsämnen, fibrer, vitaminer eller mineraler och innebär en påfrestning på ditt matsmältningssystem. Bearbetade livsmedel innehåller ofta höga halter socker, salter och livsmedelstillsatser. Den mänskliga kroppen har inte utformats för att kunna bearbeta och smälta den här typen av konstgjorda mat så undvik färdiggjord mat till varje pris om du vill ha en sund kropp. Några exempel på förädlade livsmedel är vitt bröd, frukostflingor, chips, vitt ris, etc.

Hälsosam mat och råkost är en livsstil
Rawfood och färska råvaror sägs ha flera fördelar som rening av blodet, förbättra huden, levern, förstoppning, varbölder, njursten, viktminskning och det har också visat sig vara utmärkt för infektioner och brännskador. Klorofyll innehåller egenskaper som bryter ner koldioxid och frigör syre, som dödar bakterier – vilket får dig att må bättre.

Rawfood livsmedel som innehåller klorofyll är: Se till att äta råmat och använd färska örter, frukter och grönsaker i din kost. Exempel på rawfood kost är grön smoothie, gröna bladgrönsaker av alla slag, gröna oliver, romansallad, grönsaker och gröna blad, broccoli, chia-frön, bönor, quionoa, hampafrön, gröna ärtor, carobpulver, purjolök, avokado, spirulina, linser, chlorella och paprika. Den bästa salladen för klorofyll är spenat.

0 Flares Filament.io 0 Flares ×